Henryk Misz

    Pobierz

    [Wersja do druku]

    1.    Biogram

    Urodził się 5 maja 1924 roku w miejscowości Wronki, pow. szamotulski, w środowisku drobnomieszczańskim (ojciec był pracownikiem zakładu fryzjerskiego), zmarł 5 maja 1968 roku

    w Toruniu, po długiej i ciężkiej chorobie. Z powodu wojny, która przerwała jego edukację szkolną, maturę zdał w 1947 roku w liceum dla dorosłych w Inowrocławiu. Studiował filologię polską na UMK, uzyskując tytuł magistra w 1952 roku. W latach 1950–1968 był zatrudniony w Katedrze Filologii Polskiej i w Katedrze Języka Polskiego UMK (od jej utworzenia w 1967 roku) na stanowiskach zastępcy asystenta, asystenta, starszego asystenta, adiunkta i docenta. W latach 1950–1955 był również członkiem zespołu Pracowni Słownika Języka

    Adama Mickiewicza w Toruniu. Stopień doktora uzyskał w 1961 roku na podstawie rozprawy

    „Studia nad szykiem wyrazów w zdaniu polskim” (promotor: Halina Turska), a stopień doktora habilitowanego w 1966 roku, na podstawie rozprawy „Opis grup syntaktycznych dzisiejszej polszczyzny pisanej” (1967). W 1967 roku został mianowany docentem i powołany na stanowisko kierownika Katedry Języka Polskiego UMK. Miał wpływ metodologiczny i terminologiczny na pierwsze prace składniowe Teresy Ampel, Andrzeja Otfinowskiego, Marii Szupryczyńskiej, Krystyny Kallas, Edmunda Oberlana i Marii Frankowskiej. Został powołany na promotora w przewodach doktorskich dwóch pierwszych osób, ale uzyskały one stopnie naukowe dopiero po jego śmierci, pod opieką innych językoznawców.

    Dorobek naukowy H.M. dotyczy składni i obejmuje 18 pozycji, w tym jedną monografię (habilitacyjną). Pośmiertny wybór prac: H.M. „Studia nad składnią współczesnej polszczyzny pisanej” (Maciejewski, J. (red.) 1981), zawiera przedruki 12 artykułów i pełną bibliografię.

    2.    Składnia (poglądy, osiągnięcia)

    H.M. był strukturalistą, prekursorem dystrybucjonizmu w językoznawstwie polskim; ukształtowała go rodzima składnia tradycyjna (prace Klemensiewicza i Jodłowskiego) i strukturalna (prace Kuryłowicza, Milewskiego, Mirowicza) oraz szkoła praska (prace Mathesiusa).

    188 • Maciej Grochowski

    W dorobku H.M. dominują cztery powiązane wątki tematyczne: 1. szyk i rozczłonkowanie psychologiczne zdania; 2. kryteria wyróżniania i klasyfikacji syntaktemów; 3. tworzenie, klasyfikacja i opis grup syntaktycznych, a także budowa zdania pojedynczego; 4. dodatkowe

    wyznaczniki intelektualne i ich funkcja w rozczłonkowaniu zdania.

    Szyk jest wykładnikiem rozczłonkowania psychologicznego, niezależnego od gramatycznego, a główna zasada szyku polega na wyróżnieniu członu wyjściowego i członu roz-

    wijającego, a w obrębie tego drugiego członu głównego i pobocznego. Człon główny jest nosicielem dominanty treściowej zdania, którą mogą sygnalizować także akcent zdaniowy, kontekst i dodatkowe wyznaczniki intelektualne. Rozczłonkowanie psychologiczne (współcześnie tematyczno-rematyczne) jest wielopoziomowe.

    H.M. (1967: 26–31) przez syntaktem rozumie klasę wyrazów i form wyrazowych o jednakowej wartości syntaktycznej, czyli cechach syntaktycznie doniosłych, wykorzystywanych do tworzenia konstrukcji. Syntaktemy związane zależnością bezpośrednią podlegają determinacji klasowej (np. czytając zasnął), kategorialnej (np. stary chłop) i słownikowej (np. prawie trup); pierwsze dwie mają status gramatyczny. W wyniku analizy strukturalnej syntaktemów metodami substytucyjnymi, opisu ich konotacji i dystrybucji, H.M. wyróżnia 17 klas syntaktemów oraz trzy klasy wyrazów i form bez wartości syntaktycznej (jedną z nich stanowią dodatkowe wyznaczniki).

    Grupa syntaktyczna to według H.M. (1967: 75–76) połączenie tylko takich syntaktemów, które są składnikami niepredykatywnymi, np. oficerowie oraz obsługa; zbudowany całkiem na nowo. Na potrzeby opisu grup H.M. (1967: 108–112) zaproponował metajęzyk składni formalnej. Obejmował on listę jednostek elementarnych, działania na nich oraz formuły odzwierciedlające strukturę grup syntaktycznych. Formuły te służyły zapisom operacji tworzenia, rozwijania i redukcji grup.

    H.M. (1968) przeciwstawia syntaktemom dodatkowe wyznaczniki intelektualne (termin

    Klemensiewicza 1937, 1963; w literaturze składniowej powojennej częściej nazywane partykułami), które mogą łączyć się z różnymi składnikami zdań bez naruszania ich poprawności gramatycznej. Składnik wyróżniony za pomocą wyznacznika staje się nosicielem dominanty treściowej zdania. Nowatorska myśl H.M. polega na powiązaniu funkcji partykuł z rozczłonkowaniem tematyczno-rematycznym.

    Przypisy:

    • H.M. 1953. „O zdaniach nawiązanych”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 1: 5–18.

    • H.M. 1956. „Szeregi ze spójnikiem «a» we współczesnej polszczyźnie”. Język Polski 36(5): 354–364.

    • H.M. 1960. „O użyciu spójników «ale», «lecz» w dzisiejszej polszczyźnie”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 2: 53–66.

    • H.M. 1962. „O współrzędnych konstrukcjach syntaktycznych z elementami korespondującymi”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 3: 11–27.

    • H. M., i M. Szupryczyńska. 1963. „Nad zagadnieniem deskryptorów dla niewspółrzędnych grup syn-taktycznych dzisiejszej polszczyzny pisanej”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 4: 3–21.

    • H.M. 1965. „Rozczłonkowanie polskiego tekstu pisanego na wyrazy ze stanowiska analizy składniowej”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 5: 47–58.

    • H.M. 1966. „Jedna z zasad szyku wyrazów we współczesnym zdaniu polskim”. Zeszyty Naukowe UMK.

    • Filologia Polska 6: 3–68.

    • H.M. 1966. „Szyk «się» w dzisiejszej polszczyźnie pisanej”. Język Polski 46: 102–110.

    • H.M. 1967. Opis grup syntaktycznych dzisiejszej polszczyzny pisanej. Bydgoszcz: BTN.

    • H.M. 1967. „Syntaktycznie doniosłe cechy słownikowe”. Zeszyty Naukowe UMK. Filologia Polska 7: 17–33.

    • H.M. 1968. „Dodatkowe wyznaczniki intelektualne ze stanowiska formalnosyntaktycznego”. Slavia Occidentalis 27: 147–151.

    • H.M. 1968. „Podstawy klasyfikacji polskich zdań pojedynczych”. Otázky Slovanské Syntaxe 2: 221–227.

    • H.M. 1981. Studia nad składnią współczesnej polszczyzny pisanej, red. J. Maciejewski. Toruń: Wydawnictwo UMK.

    • Grochowski, M. 2011. „Między składnią semantyczną a asemantyczną, czyli o wpływie Henryka

    • Misza i Zygmunta Saloniego na poglądy składniowe Krystyny Kallas”. Linguistica Copernicana 1(5): 301–311.

    • Grochowski, M. 2014. „Dorobek Henryka Misza na tle paradygmatów składni polskiej połowy XX wieku”. W Znaki pamięci. Spuścizna językoznawców polskich drugiej połowy XX wieku, red. M. Grochowski, i Z. Zaron. Warszawa: Wydział Polonistyki UW, 77–84.

    • Kallas, K. 1996. „Henryk Misz (5.V.1924–5.V.1968)”. Głos Uczelni. Pismo UMK wydanie specjalne

    • 5(21): 10.

    • Klemensiewicz, Z. 1968. „Henryk Misz (5.V.1924–5.V.1968)”. Język Polski 48(5): 333–334.

    • Maciejewski, J. 1968. „Henryk Misz (5.V.1924–5.V.1968)”. Poradnik Językowy 10: 465–468.

    O Projekcie

    Zapoznaj się ze szczegółami stojącymi za projektem “Przewodnik po gramatyce polskiej”.

    Czytaj więcej
    Indeks terminów

    Sprawdź aktualny indeks terminów Przewodnika po gramatyce polskiej

    Czytaj więcej